Är massmördaren Anders Behring Brevik kristen? – apg29

Är massmördaren Anders Behring Brevik kristen? – apg29.

 

Är masskjutningarna i Utöya de värsta som har hänt? Vilket fall som helst så är listan lång på vansinnesdåd.

April 1982: Berusad polis i sydkoreanska Sang-Namdo skjuter ihjäl 57 personer och skadar 38 innan han tar sitt eget liv.

Augusti 1987: 27-årig fanatiker i engelska Hungerford skjuter ihjäl 16 personer, skadar elva och skjuter sedan sig själv.

Juli 1989: Efter att ha skjutit ihjäl 14 personer, däribland anhöriga, flyr en bonde i den franska byn Luxiol. Grips skottskadad.

December 1989: 25-årig man skjuter ihjäl 14 unga kvinnor på Montreals universitet. Mannen ska ha varit besatt av krigsfilmer och hyst hat mot kvinnor. Tar efter dådet sitt liv.

Juni 1994: Sju personer, fem kvinnor och två män, skjuts ihjäl i Falun av berusad fänrik som använder tjänstevapen.

September 1995: 16-årig pojke skjuter ihjäl 16 personer och sedan sig själv i franska Cuers. Upprinnelsen ska ha varit ett bråk med föräldrarna.

Mars 1996: 16 lågstadieelever och deras lärare skjuts till döds på en skola i skotska Dunblane. Gärningsmannen skjuter sig själv.

April 2002: 19-åring skjuter ihjäl 16 personer, varav tolv lärare, på en gymnasieskola i tyska Erfurt.

April 2007: En man öppnar eld på universitetet Virginia Tech i USA och dödar 32 personer innan han skjuter sig själv.

September 2007: 18-åring går in i sin gymnasieskola i Jokela i Finland och skjuter mot elever och lärare. Åtta dör innan han tar livet av sig.

September 2008: Massaker på yrkeshögskola i Kauhajoki, i Södra Österbotten i Finland. Gärningsmannen, en 22-årig elev, är en av elva som dör.

Mars 2009: 15 personer dör när en 17-årig före detta elev skjuter vilt på en skola i Winnenden nära Stuttgart i Tyskland. Han tar sedan sitt eget liv.

Juli 2011: Minst 85 personer dör när 32-årige Anders Behring Brevik skjuter besinningslöst mot deltagare vid Arbeiderpartiets ungdomsförbunds läger på Utöya nordväst om Oslo.

Källa: TT/GP

Nu kallas väl Anders Behring Brevik säkerligen för en galning, men hur ”galen” är han egentligen? Kan en ”galning” verkligen planera sådana här stora dåd som i Oslo och på Utöya?

Nej, missförstå mig inte. I mina ögon är han inte frisk och naturligtvis är han fylld av demoner. Tillexempel är han fylld av hat- och vålds- och mordandar.

Nu kallar en del honom för kristen. Nej, han är inte frälst och känner inte Jesus. Men om han vill bli frälst, kan han bli det då?

Ja, det kan han, om han ångrar sig, omvänder sig och gör sådana gäningarsom hör till omvändelsen. Detta lär bibeln oss. De gärningar som han har gjort nu hör definitivt inte till omvändelsen.

Kan man omvända sig från vilken synd man än har gjort och bli frälst? Ja, det kan man. Det beror på Guds stora nåd. Därför finns det också frälsning för dig som läser detta.

Hur gör man när man omvänder sig? Du tar emot Jesus och bekänner honom som din Herre och tror att Gud har uppväckt honom från de döda. Då blir du frälst. Det är alltså detta som kallas för frälsning. Och det är detta som är omvändelse.

Men är inte detta att göra lite enkelt för sig? Då är det ju bara att gå ut och döda och sedan ta emot Jesus, och vips så är man frälst och förlåten? Nej, så är det inte. Om du säger att du har tagit emot Jesus och fortsätter med att döda, då har du verkligen inte tagit emot honom. Det märks om du är frälst eller ej. Bibeln sa ju att du skulle ångra dig, omvända dig och göra sådana gärningar som hör till omvändelsen. Är du verkligen frälst, då bär du också frälsningens (omvändelsens) frukt.

Men denna frälsning är inte enbart till för kallblodiga mördare. Den är också till för vanliga och lydiga medborgare som du och jag.

Frälsningen är också till för de anhöriga till offren och för de skadade och dess vänner. Frälsningen var också till för de minst 92 som nu är döda. Men nu är det försent att ta emot Jesus. Därför måste du ta emot Jesus innan det är försent. Du vet inte dagen och stunden när du ska lämna jordelivet. Vansinnesdåden i Norge avslöjar detta alltför väl.

Alla artiklar om attentaten i Norge

Annonser