Påminnelse

LCHF  Foto: Susanne Hallmann

* Lite kolhydrater, mer fett.

* Inget träningstvång.

Går ut på: LCHF står för Low Carb High Fat (lite kolhydrater, mycket fett). Du äter mat som höjer blodsockret så lite som möjligt.

Vad ska jag äta: Kött, kyckling, skaldjur, fisk, charkprodukter med max fem procent kolhydrater, ägg, oliver, olja, grädde, smör, fet mjölk, fil, yoghurt, crème fraiche, keso, grönsaker som växer ovan jord.

Vad bör jag undvika: Mjöl, socker, pasta, potatis, rotfrukter, ris, bröd, frukt, majs, gröt, margarin, sötade drycker, sötningsmedel.

Måste jag träna, och hur mycket: Nej, däremot kan du motionera precis som vanligt. Det snabbar på viktnedgången. Var emellertid beredd på att träningen kan kännas tuffare de första två, tre veckorna innan kroppen vant sig vid den nya dieten.

Hur snabbt ser jag resultat: Det är vanligt att gå ner ett till tre kilo första veckan på strikt lågkolhydratsdiet.

Ingår det att gå på möten med andra: Nej.

Hur mycket kan jag gå ner:

Det är vanligt att man går ner ungefär ett halvt kilo i veckan bara av kosten. Lägger du till motion kan du mycket väl gå ner ett kilo i veckan, enligt läkaren och LCHF-förespråkaren Andreas ”Kostdoktorn” Eenfeldt.

Vad kostar det: Inget medlemskap som kostar men maten blir lite dyrare än vanligt i och med att du undviker billiga, mättande råvaror.

Passar dig som: Vill se snabba resultat utan att behöva tokträna. Du gillar kött, ostar och såser, men kan tänka dig att avstå från öl, pommes och frukt. Du vill bli av med sötsuget som får dig att äta för ofta och för mycket, men du vill inte behöva räkna kalorier eller väga dina mål. Du är beredd att hålla en ganska strikt diet och har råd att lägga lite extra pengar på mat.

viaVilse i dietdjungeln? Så hittar du rätt för dig | Hälsa | Hälsotips Träningstips Friskvård Träning | Expressen.

Annonser