Buljong en glutenfälla

Jag har undrat och undrat över varför jag senaste månaden har muskelvärk igen. Jag har bytt miljö och äter nu hemmagjord svensk mat och då använder jag buljong i det mesta.

Jag har också känt att min kropp känns konstig inte att jag tappat känseln men att konsistensen varit annorlunda. Uppenbara fel har jag gjort som ätit skumtomte och det ger mig snabba besked. Lite Coca Cola zero på det och ett glas rose och vips knäpp mage. Smärta i leder plus allmänn tillståndet allmänt påverkad och nu knäpp mage ständigt med ständig diarré och gul avföring som är som rinnig gröt och stinker jäst.. så har jag börjat tänka ett varv till… vad är skillnaden denna månad mot förra, jag drack Zero då med och vin ibland men aldrig tärningsbuljong. Så jag ställde frågan i forumet för glutenfritt Noll-ppm..  och de sade att det bara är BONG som fungerar och att typ som Knorr är baserat på korn. Antagligen maltodextrinet..det står iaf inte i klartext att det innehåller gluten i de former jag känner till nu efter två år som elev.

Och just knorr har jag iaf fått i mig varannan dag och ibland flera gånger.. så DET FÖRKLARAR JU MASSOR AV SYMTOM JAG HAR och att jag inte hade dessa symtom under sommaren.

Jag blir faktiskt väldigt less på att jag och många måste lära oss allt den hårda vägen och att det knappt finns produkter utan maltodextrin, inte ens medicin är fria från detta utfyllnadsämne.varför kan det inte vara majsbaserat i så fall då?

Så feber och ledvärk och det är säkert därför jag tappat ordförrådet och balansen, för det gör jag direkt vid en smula bröd som råkat fastna på smörkniven som sedan hamnar på mitt glutenfria knäckebröd.

😦

