Vagusnerven offras av kirurger

Nervsystemet som vi inte kan styra över med vilja
Det autonoma nervsystemet består av det sympatiska och parasympatiska nervsystemet. Det är två motverkande system. Ökar aktiviteten i det ena kommer det andra systemet bromsas. Gemensamt för båda är att vi inte kan styra över dem med vår vilja.

Helt klart verkar ett aktivt parasympatiskt nervsystem vara fördelaktigt där kroppen ”reparerar sig”. Må-bra-hormonet oxytocin ökar och man befinner sig i harmoni.

Är man däremot ljuskänslig (vidgade pupiller), har svårt att svettas (med förångad svett), har problem med matsmältning/näringsupptag, energireserver och/eller upplever man smärta?  Ja, då kan man ha en dominans i det sympatiska nervsystemet. Att reglera dessa system verkar vara en utmaning för forskare.

Vagusnerven har väckt intresse när det gäller flera sjukdomar
Vagusnerven som är en del av det parasympatiska nervsystemet ansluter till hjärnan, tarmen, hjärta, lever, bukspottkörtel, gallblåsa, njurar, urinledare, mjälte, lungor, fertilitetsorgan, halsen (inklusive svalg, struphuvud, matstrupe), öron och tunga.

Magsyra, hormoner och upptag av vitamin B12 och vitamin D
Vagusnerven ökar bland annat magsyran, magsafter, och tarmflödet. Med för lite vagusaktivering finns risk för IBS var av strikt glutenfri diet är att rekommendera och tillskott av vitamin B-komplex (b5). Vagusnerven har även till uppgift att hjälpa till med att bilda intrinsic factor som är mycket viktigt för att kunna absorbera vitamin B12. Stimulering av vagusnerven normaliserar HPA-axeln. Vagusnerven är viktig för produktion av tillväxthormon och även stimulering av av andra hormoner såsom Paratyroidhormon, som är viktigt för omvandling av vitamin D3 till aktiv D (1,25) .

Exempel på tillstånd som stimulering av vagusnerven kan hjälpa

Exempel på hur vagusnerven kan stimuleras
Kyla eller kalldusch
Sjunga
Yoga
Meditation
Positiva sociala relationer
Skratt
Andningsövningar
Magnetiska fält
God tarmflora, bl a genom probiotika
Äta fibrer
Massage
Fasta
Vila på höger sida
Fisk och skaldjur (DHA och EPA)
Oxytocin
Zink
Akupunktur
Serotonin (5HTP)
Tugga tuggummi
Sköldkörtelhormon T3
Öka nivån av acetylkolin

Acetylkolin är signalsubstansen i det parasympatiska nervsystemet
Acetylkolin behövs för att vagusnerven ska kunna stimulera olika organ. Acetylkolin minskar även signifikant frisättning av cytokiner, såsom TNF , IL-1 beta, IL-6 och IL-18.
Nivån av acetylkolin kan höjas med bland annat föregångarna kolin och DMAE.

Vad kolin och DMAE kan åstadkomma 
Minska inflammation
Bygga upp myelin
Öka kognitiv förmåga
Minska symtom vid Parkinsons och Alzheimers
Återhämtning av hjärnskada
Behandla missbrukare
Minska tryck bakom synnerv

Källor
I huvudsak
https://selfhacked.com/2015/07/30/28-ways-to-stimulate-your-vagus-nerve-and-all-you-need-to-know-about-it/
https://selfhacked.com/2016/06/12/top-18-scientific-health-benefits-choline-cdp-choline-alpha-gpc/

Därutöver följande källor
https://sv.wikipedia.org/wiki/Parasympatiska_nervsystemet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sympatiska_nervsystemet
http://www.smartkliniken.eu/autonoma-besv%C3%A4r/sympatiska-nervsystem-3316506

Sätt att ”väcka” vagusnerven

Det här är en enkel teknik som inte kräver mycket mer än en halvtimme av din tid. Men den måste göras dagligen och alltid vid samma tid.

Du kommer se att den liknar andra tekniker för avslappning som baseras på medveten närvaro, där nyckeln alltid är någon form av kontrollerad andning.

Låt oss se vad vi måste göra:

  • Sätt på dig bekväma, lösa kläder.
  • Lägg dig på en sluttande yta med huvudet lägre än fötterna (Trendelenburg-läge).
  • Lägg en sval, fuktig trasa på pannan.
  • Andas in genom näsan i sex sekunder och fyll den lägre delen av din buk med luft (bukandning).
  • Håll luften i sex sekunder medan du spänner buken, som om någon är på väg att slå dig.
  • Andas ut djupt i sju sekunder genom att fylla magen och puta med läpparna som om du tänkte blåsa ut ett ljus (det är det bästa sättet att syresätta och aktivera vagusnerven).
  • Upprepa övningen sju gånger.
  • Avslutningsvis sätter du dig upp väldigt gradvis och väntar fem minuter innan du ställer dig upp. Slappna av. När du är uppe är det en bra idé att dricka ett glas kallt vatten.

Och bäst är ju att den inte kapas vid en sk överviktsoperation. Både Duodenal switch, gastic by pass, sleeve, kapar och eller skadar denna nerv som ger men för livet. Hela livet ut.

Dessutom får många diagnosen psykisk ohälsa fast det egentligen är denna nerv som är skadad. Något bot finns inte direkt men man kan ju iaf välja bort en fetmaoperation och köra strikt glutenfri LCHF.

Wellcome Library/Public Domain
Early anatomical drawing of the vagus nerve.
Source: Wellcome Library/Public Domain

 

Annonser