Högt ferritin

Jag fick infusion 1 maj, då krånglade kroppen, med värk och tappade lite hår igen, och hyn var torr och äcklig och jag var rätt så svullen och hade ångest och noll ork att ens vakna, sov dåligt, tryck över sköldkörteln och min hypotyreos var knas (TSH för hög).

Nu vet jag inte vad som hände men jag fick samma dos som alltid tror jag, fast det är 22 kg skillnad på mig så jag vet inte om det är orsaken eller om det är något annat men jag var väl trött de första veckorna efter infusionen och sen hade jag väl energi i kanske 4 veckor och sedan dog jag igen, de kollade mitt ferritin som då var 180 i mitten av juni, tror jag, och det är ju inget konstigt då de bombat mig med järn, eftersom jag hade tömda järndepåer, fast normalt s-järn och hb. Men det är alltid mitt ferritin som åker hit och dit, och ju sämre ferritinet är, lågt, så åker mitt tsh upp…Mitt TSH var pressat och fint i Juni… låg på gränsen till för lågt och T4 ovanligt högt med inte över referensvärdet.. ingen sade något om det.

Läkaren ringde och sade att ”du har högt ferritin och jag har ingen aning om varför..” -nähe, MEN läs journalen så står det att jag fick järn nyss din fjant.

Inget mer sades om det.

Men jag blev bara tröttare i början av Juli, segare, och mina ögon ville knappt leva och huvudvärk, vallningar, värk, orkade inte träna, äta, eller leva, tappade grovt med hår, jag kände hårsäckarna klia i hårbotten och jag hade neongult urin, ..

Jag skyllde på att jag åt för lite.. ca 1000 kcal om dagen, och det är faktiskt inte ok för en överviktsopererad.. vad lever min kropp på då, då upptaget är ca 30% av det… mådde jääääävligt dåligt.. Jävla svettattacker och jag tappade grejer och bumpade in i saker och fick blåmärken och var tillslut väldigt emotionell och grät hur som helst och blev stressad av minsta småsak.. jag tränade knappt och sov jävligt dåligt och vaknade 3-5 ggr per natt och var seg deg resten av dagen.. jag kände inte min kropp, den var avstängd igen.. typ bortdomnad, igen. Jag var väldigt frustrerad, hade ingen sexlust och ingen ork att lyfta ett finger ens.

Så jag gick och kollade mitt järn igen för jag trodde det hade sjunkit som en sten, men det hade ökat till 305. TSH var pressat till 0.046 och T4 var nu över referensvärdet… jag fick ju panik, eftersom högt ferritin är INTE bra.. påfrestar hjärta och lever och resten av kroppen negativt…

Jag har aldrig haft högt ferritin förut bara ”en kvart” pga infusionen.. men jösses.. över 300.. vad gör man då? Blodtappning? Det är inte aktuellt sade läkaren eftersom du ligger långt ifrån 1000.. – Jaha.. men ändra din levaxindos…och se vad som händer av det..

Jag drog ner från 200 till 175 i 3 dagar och 200 i en dag o.s.v.. mådde genast bättre de dagar jag tog 175.. jag började le och skratta och var energisk.. de dagar jag tog 200, tappade jag märkbart hår igen och var håglös och platt och orkade inte göra något.. nu ca 1 vecka senare så är jag inte lika energisk, utan mer ”stabil” men ändå nedstämd och slö, men inte kaputt helt och hållet.. hade enorm värk i kroppen första veckan.. men mina ögon är levande i alla fall.. Så jag tog beslutet att ta 175 varje dag.. det är bara att mäta och se om det är rätt, jag har inga vallningar kvar men lite huvudvärk då och då och ibland svullen om näsan och ansiktet när jag vaknar..Blodådrorna ser ”fyllda ut” så dom de gjort sen Juli..(som hos en karl) men jag är slö men ligger iaf inte platt.. men än så länge är det inte helt bra.

Men vad är det som har hänt? Felinställd dos, gissar jag på.. -22 kg är -22 kg..någon skillnad borde det bli på dossättningen… och dessutom var mitt ferritin inte under referensvärdet denna gång i Mars.. så det känns som att det inte var anpassat till det heller.. och så hade ingen koll på min T4.

Måste man vara sin egen doktor? Måste man dubbelkolla doktorn, det är lite svårt när man själv är helt vimsig av alla symtom…

Nu är det ju bara att vänta och se.. och att det kanske, om inte ferritinet går ner nu, dags att kolla lever och hjärta, och se vad som försiggår..

Jag har ju lagt om kosten extremt mycket också senaste åren, så järnproduktionen/absorptionen kanske fungerar annorlunda nu?.. Men det hade jag även januari 2016, men det kanske tar tid för kroppen att repa sig fast jag hade varit naturligt glutenfri i 14 månader då.. och snart glutenfri i 3 år… (NGF är helt glutenfritt, men 0ppm.. inga tillsatser i maten som är säd-smittat eller något, ren medicin utan gluten, utan maltodextrin, och saker med glukossirap m.m…)

Nu var det ju så att jag hade mer symtom, svullen i ansiktet… torr i huden som fan, kände inte min egen kropp, svettningar, saltbrist, huvudvärk, kliande hårbotten, neongult urin, tryck över halsen, problem med synen, zinkbrist, D -vitaminbrist, K2-brist, sömnproblem, livskvalitén var noll, noll koll på det mesta.. sovande hjärna… men jag minns dem fan inte eftersom min överviktsoperation orsakat mig näringsbrist och bränt mitt arbetsminne.

Jag börjar iaf finna mina ord igen.. det känns skönt, så länge som det varar.

Suck.

 

 

 

 

